Κήρυγμα στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής (2-10-2022)

Κήρυγμα στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής (2-10-2022)

Ἐκ τοῦ κατὰ Λουκᾶν
στ΄ 31 - 36

«Εἶπεν ὁ Κύριος· καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως. καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι. καὶ ἐὰν ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. καὶ ἐὰν δανείζητε παρ' ὧν ἐλπίζετε ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα. πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηρούς. Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστίν.»

Το σημερινό ευαγγέλιο μιλάει για την ύψιστη μορφή αγάπης: την αγάπη για τους εχθρούς. Ο Κύριος Ιησούς έδωσε την εντολή – όχι συμβουλή αλλά εντολή — ν’ αγαπάμε τους εχθρούς μας. Η εντολή Του αυτή δεν είναι περιστασιακή και σποραδική, όπως είχε γίνει πριν από την έλευσή Του σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις. Η εντολή της αγάπης για τους εχθρούς μας τοποθετείται στην ύψιστη θέση στο ευαγγέλιο.

Είπε ο Κύριος: «καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως» (Λουκ. στ’ 31). Αυτά είναι τα λόγια του σημερινού ευαγγελίου που μας εισάγουν στην αγάπη για τους εχθρούς μας. Αν δε θέλετε να γίνουν εχθροί σας οι άνθρωποι, πρώτ’ απ’ όλα φροντίστε να μη γίνετε εσείς εχθροί τους. Αν είναι αλήθεια πως κάθε άνθρωπος σ’ αυτόν τον κόσμο έχει εχθρούς, αυτό σημαίνει πως είσαι εχθρός κάποιου. Πώς τότε απαιτείς από έναν άνθρωπο να γίνει φίλος σου, αφού είσαι εχθρός του; Πρώτα λοιπόν ξερίζωσε την έχθρα από την καρδιά σου κι υστέρα να μετρήσεις τους εχθρούς σου στον κόσμο. Στο μέτρο που θα ξεριζώσεις από την καρδιά σου την πονηρή αυτή ρίζα κι αποκόψεις όλα τα κλαδάκια που πετούν απ’ αυτήν, θα βρεις και λιγότερους εχθρούς να μετρήσεις. Αν μετά θελήσεις να γίνουν φίλοι σου οι άνθρωποι, πρέπει εσύ πρώτα να πάψεις να είσαι εχθρός τους και να γίνεις φίλος τους. Όσο γίνεσαι φίλος με τους άλλους, τόσο ο αριθμός των εχθρών σου θα μειώνεται και στο τέλος θα μηδενιστεί.

Αυτό όμως δεν είναι το κύριο θέμα. Το κύριο θέμα είναι πως σ’ αυτήν την περίπτωση θα έχεις φίλο σου το Θεό. Είναι πολύ πιο σπουδαίο για τη σωτηρία σου να μην είσαι εχθρός κανενός, να μην έχεις καθόλου εχθρούς. Αν είσαι εχθρός άλλων, τόσο εσύ όσο κι οι άλλοι είστε εμπόδια στη σωτηρία σου. Όταν είσαι φίλος με τους άλλους, τότε οι εχθροί σου, έστω και ασυνείδητα, βοηθούν στη σωτηρία σου. Ας σκεφτόταν αλήθεια κάθε άνθρωπος τον αριθμό των ανθρώπων τους οποίους εχθρεύεται ο ίδιος, κι όχι εκείνους που είναι εχθροί του. Τότε το σκοτεινό πρόσωπο αυτού του κόσμου θα άστραφτε μέσα σε μια μέρα σαν τον ήλιο.

Η εντολή του Χριστού πως πρέπει να κάνουμε στους άλλους αυτό που ζητάμε κι εμείς απ’ αυτούς είναι τόσο φυσική και τόσο σαφής και καλή, που είναι να θαυμάζει και ν’ απορεί κανείς πως δεν έχει γίνει από παλιά μια καθημερινή συνήθεια στους ανθρώπους. Κανένας άνθρωπος δε θέλει να τον βλάψουν οι άλλοι. Επομένως ας μη βλάψει κι αυτός τους άλλους. Κάθε άνθρωπος θέλει να του φέρονται καλά. Επομένως ας φέρεται κι αυτός καλά στους άλλους. Κάθε άνθρωπος θέλει να του συχωρούν τις αμαρτίες του. Ας συγχωρεί κι αυτός τις αμαρτίες των άλλων. Κάθε άνθρωπος θέλει να συμπάσχουν οι άλλοι στις λύπες του και να χαίρονται στη χαρά του. Ας συμπάσχει κι αυτός με τις λύπες των άλλων κι ας χαίρεται με τις χαρές τους. Κάθε άνθρωπος θέλει ν’ ακούει καλά λόγια από τους άλλους. Θέλει να τον τιμούν, να τον ταΐζουν όταν πεινάει, να τον επισκέπτονται όταν είναι άρρωστος και να τον προστατεύουν όταν τον κυνηγούν. Ας κάνει κι αυτός τα ίδια στους άλλους.

Αυτό ισχύει τόσο για τους ανθρώπους ατομικά, όσο και για ομάδες ανθρώπων, γειτονικές φυλές, έθνη και κράτη. Αν την εντολή αυτή την υιοθετούσαν σαν κανόνα όλες οι τάξεις, τα έθνη και τα κράτη, θα έπαυε αμέσως κάθε κακία και σύγκρουση ανάμεσά τους, θα εξαλειφόταν κάθε έχθρα και πόλεμος. Αυτό είναι το φάρμακο για κάθε παρόμοια αρρώστια, δεν υπάρχει κανένα άλλο.

Και συνεχίζει ο Κύριος: «καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι. καὶ ἐὰν ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. καὶ ἐὰν δανείζητε παρ' ὧν ἐλπίζετε ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα» (Λουκ. στ’ 32-34). Αυτό πάει να πει: Αν περιμένετε από τους άλλους να σας κάνουν καλό και την καλοσύνη αυτή να την ανταμείψετε και σεις με καλό, δεν κάνετε κάτι επαινετό. Περιμένει ο Θεός ανταμοιβή για τη θερμότητα του ηλίου, για να δώσει εντολή στον ήλιο να λάμψει; Ή μήπως ενεργεί από ευσπλαχνία κι αγάπη; Το ξαναλέμε πως η ευσπλαχνία είναι ενεργητική αρετή, όχι παθητική. Αυτό το έκανε σαφές ο Θεός από τότε που δημιούργησε τον κόσμο. Μέρα με τη μέρα από την αρχή του κόσμου ο Κύριος μοίραζε απλόχερα τα πλούσια τα δώρα Του σ’ όλα τα πλάσματά Του. Αν περίμενε πρώτα από τα πλάσματά Του να του ανταποδώσουν κάτι, ούτε ο κόσμος ούτε ένα μοναδικό πλάσμα δε θα υπήρχε σ’ αυτόν. Αν αγαπάμε μόνο αυτούς που μας αγαπάνε, είμαστε έμποροι και κάνουμε ανταλλαγές. Αν κάνουμε το καλό μόνο στους ευεργέτες μας, είμαστε οφειλέτες και επιστρέφουμε το χρέος μας. Η ευσπλαχνία δεν είναι κάποια αρετή που απλά αποπληρώνει τις οφειλές της, αλλά που πάντα δανείζει. Η αγάπη είναι αρετή που δανείζει συνέχεια χωρίς να ελπίζει σε επιστροφή της οφειλής. Αν δανείζουμε εκείνους που ελπίζουμε πως θα μας τα επιστρέψουν, ποία ημίν χάρις εστί; Τί καλό κάνουμε; Μεταφέρουμε τα χρήματά μας από μια κάσα σε μιαν άλλη, αφού αυτό που δανείζουμε το θεωρούμε δικό μας, όπως κι όταν ήταν στα δικά μας χέρια.

Θα ήταν παραφροσύνη να σκεφτούμε πως με τα παραπάνω λόγια ο Θεός μας διδάσκει να μην αγαπάμε εκείνους που μας αγαπάνε, να μην κάνουμε το καλό σ’ αυτούς που μας ευεργετούν. Θεός φυλάξοι! Αυτό που θέλει να πει, είναι πως αυτή είναι μια κατώτερη αρετή, που μπορούν να την ασκήσουν ακόμα κι οι αμαρτωλοί. Είναι το ελάχιστο μέτρο του καλού, που φτωχαίνει τον κόσμο αυτόν και περιορίζει τους ανθρώπους, τους κάνει στενόμυαλους. Ο Θεός θέλει ν’ αναβιβάσει τον άνθρωπο στα ανώτερα ύψη των αρετών, απ’ όπου θεωρεί κανείς όλα τ’ αγαθά του Θεού, όλους τους κόσμους Του, εκεί που η τρομοκρατημένη και περιορισμένη καρδιά του δούλου γίνεται απεριόριστη κι ελεύθερη καρδιά του υιού και κληρονόμου. Η αγάπη προς αυτούς που μας αγαπάνε είναι μόνο το πρώτο μάθημα στο απέραντο βασίλειο της αγάπης. Η ανταπόδοση του καλού σ’ αυτούς που μας αγαπάνε, είναι μόνο το στοιχειώδες σχολείο, μπροστά στη μακρά σειρά σπουδών στα καλά έργα. Ο δανεισμός σ’ εκείνους που θα ξεπληρώσουν το χρέος τους δεν είναι ούτε καλό ούτε κακό. Είναι μόνο το πρώτο δειλό βήμα προς το μέγιστο καλό, που δίνει χωρίς να περιμένει επιστροφή.

Ποιοί είναι εκείνοι που εδώ αποκαλεί αμαρτωλούς ο Θεός; Πρώτα είναι οι ειδωλολάτρες, στους οποίους δεν έχει αποκαλυφθεί η πληρότητα του μυστηρίου της αλήθειας και της αγάπης του Θεού. Είναι αμαρτωλοί επειδή αποστράφηκαν την πρωταρχική αλήθεια και την αγάπη Του. Επειδή στη θέση του Θεού έχουν προσλάβει ως νομοθέτη αυτόν τον κόσμο, που τους διδάσκει πως πρέπει ν’ ανταποδίδουν αγάπη μόνο σ’ αυτούς που τους αγαπάνε, να ευεργετούν μόνο εκείνους από τους οποίους δέχονται το καλό. Το μέγα μυστήριο της αλήθειας και της αγάπης του Θεού αποκαλύπτεται μέσω του Κυρίου Ιησού Χριστού, τώρα μάλιστα με πολύ μεγαλύτερη ενάργεια και λαμπρότητα απ’ ότι στην αρχή της δημιουργίας. Αρχικά αποκαλύφθηκε μέσω του Ιουδαϊκού λαού. Απ’ αυτούς, αν κι όχι μόνο γι’ αυτούς, αλλά για όλους τους λαούς της γης.

Όπως ο Θεός προετοίμασε τους Ιουδαίους χιλιάδες χρόνια για να κατανοήσουν και να δεχτούν την πλήρη αποκάλυψη του μυστηρίου, με το Νόμο και τους προφήτες Του, έτσι κι ο Κύριος χρησιμοποιεί εδώ τη λέξη «αμαρτωλοί» για άλλους λαούς, που έχουν βυθιστεί στην ειδωλολατρεία. Με την λέξη «αμαρτωλοί» όμως και μάλιστα μεγαλύτεροι αμαρτωλοί από τους ειδωλολάτρες, εννοεί κι όλους εκείνους στους οποίους αποκαλύφθηκε το μέγα μυστήριο της αλήθειας και της αγάπης αλλά δεν έμειναν πιστοί σ’ αυτό, παρά ξαναγύρισαν στο κατώτερο επίπεδο του αγαθού, «ὥσπερ κύων ἐπιστρέψας ἐπὶ τὸ ἴδιον ἐξέραμα» (Β’ Πέτρ. β’ 22). Κι υπάρχουν πολλοί τέτοιοι ανάμεσά μας, χριστιανοί κατ’ όνομα, που με τα έργα τους φανερώνονται οι πιο πρωτόγονοι ειδωλολάτρες.

Τί όφελος έχουμε αν αγαπάμε αυτούς που μας αγαπούν και κάνουμε το καλό σ’ εκείνους που μας ευεργετούν; Δεν επιστρέφουμε στη θέση του αυτό που λάβαμε; Την ανταπόδοσή μας την λάβαμε. Έπαινος αξίζει στα έργα που, σε μικρή κλίμακα, μοιάζουν στα έργα της αγάπης του Θεού.

«πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηρούς. Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστίν» (Λουκ. στ’ 35-36). Αυτά είναι τα ύψη στα οποία θέλει ο Θεός να εξυψώσει τους ανθρώπους. Αυτή ήταν μια διδαχή ανήκουστη πριν από την έλευσή Του. Αυτό είναι το ύψος της αξίας του ανθρώπου, που ούτε κι ο μεγαλύτερος σοφός στην ιστορία του κόσμου δεν είχε ονειρευτεί ως τότε. Κι αυτή είναι η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο, που αλλοιώνει την καρδιά του ανθρώπου και την μετατρέπει σε ποταμό δακρύων.

Αγαπάτε τους εχθρούς υμών. Δε λέει «μην ανταποδίδετε κακό στο κακό». Αυτό δεν είναι σπουδαίο πράγμα. Αυτό είναι απλά ανοχή. Ούτε και λέει «αγαπάτε εκείνους που σας αγαπούν».

Αυτή είναι μόνο παθητική αγάπη. Ο Χριστός λέει αγαπάτε τους εχθρούς υμών. Όχι απλά να τους ανέχεστε, όχι να είστε παθητικοί, αλλά να τους αγαπάτε. Το ξαναλέμε και πάλι, πως η αγάπη είναι ενεργητική αρετή.

Η αγάπη για τους εχθρούς δεν είναι αφύσικη; Η αντίρρηση αυτή προβάλλεται πολύ έντονα από τους μη χριστιανούς. Δε βλέπουμε πως πουθενά στη φύση δεν υπάρχει παράδειγμα αγάπης για τους εχθρούς, παρά μόνο αγάπης για τους φίλους; Αυτή είναι λοιπόν αιτία αμφισβήτησης. Τι έχουμε ν’ απαντήσουμε σ’ αυτό;

Πρώτ’ απ’ όλα η πίστη μας αναγνωρίζει δύο φύσεις: μία άφθαρτη, φωτεινή και άτρεπτη στο κακό από την αμαρτία, σαν κι αυτήν που είχε ο Αδάμ στον παράδεισο· κι άλλη μια διεστραμμένη, σκοτεινή κι επιρρεπή στο κακό και την αμαρτία, σαν κι αυτήν που αντιμετωπίζουμε διαρκώς σ’ αυτόν τον κόσμο.

Στον κύκλο της πρώτης φύσης, η αγάπη για τους εχθρούς είναι απόλυτα φυσική. Στη φύση αυτή η αγάπη είναι σαν τον αέρα που ανασαίνουν όλα τα πλάσματα και ζουν. Αυτή είναι η αληθινή φύση που δημιούργησε ο Θεός. Απ’ αυτήν η θεϊκή αγάπη λάμπει στη φύση μας όπως οι ακτίνες του ήλιου μέσα από τα σύννεφα. Οτιδήποτε στη γη έχει αληθινή αγάπη, προέρχεται από την αγάπη αυτή.

Στον κύκλο της δεύτερης, της επίγειας φύσης, η αγάπη για τους εχθρούς είναι σπάνια και θα μπορούσε να θεωρηθεί αφύσικη. Δεν είναι πραγματικά αφύσικη. Σε σχέση με την επίγεια φύση μας είναι στην ουσία υπερφυσική ή, καλύτερα, προ-φυσική, καθώς η αγάπη φτάνει στην αμαρτωλή φύση μας από την πρωταρχική, αναμάρτητη κι αθάνατη φύση που προϋπήρχε της δικής μας.

Η αγάπη για τους εχθρούς είναι τόσο σπάνια ώστε θα μπορούσε να κληθεί αφύσικη, λένε άλλοι αντιρρησίες. Αν τα πράγματα είναι έτσι, τότε και το μαργαριτάρι είναι αφύσικο, όπως και το διαμάντι κι ο χρυσός. Αυτά είναι όλα σπάνια αντικείμενα. Ποιός όμως μπορεί να τα ονομάσει αφύσικα; Όπως υπάρχουν φυτά που ευδοκιμούν μόνο σε μία περιοχή, έτσι γίνεται και με το σπάνιο αυτό φυτό, τη σπάνια αυτή αγάπη. Φυτρώνει κι αναπτύσσεται μόνο στην Εκκλησία του Χριστού. Για να πειστεί κάποιος από τα πολυάριθμα παραδείγματα του φυτού αυτού και του κάλλους του, πρέπει να διαβάσει τους βίους των αποστόλων του Χριστού, των πατέρων και των ομολογητών της χριστιανικής πίστης, των μαρτύρων της μεγάλης αλήθειας κι αγάπης του Χριστού.

Μια τρίτη ομάδα αντιρρησιών ισχυρίζεται πως αν δεν είναι αδύνατη, η αγάπη αυτή είναι τουλάχιστο εξαιρετικά δύσκολη. Είναι αλήθεια πως δεν είναι εύκολη, κυρίως για εκείνον που διδάσκεται την αγάπη μακριά από το Θεό, από τον οποίο ενισχύεται και τροφοδοτείται η αγάπη αυτή. Πώς όμως δεν μπορούμε ν’ αγαπήσουμε αυτούς που αγαπάει ο Θεός; Ο Θεός δεν αγαπά περισσότερο εμάς απ’ όσο αγαπά τους εχθρούς μας και μάλιστα όταν είμαστε εχθροί άλλων. Ποιός από μας μπορεί να ισχυριστεί πως δεν υπάρχει κανένας στον κόσμο που να τον αποκαλεί εχθρό του; Αν ο ήλιος του Θεού ζέσταινε κι η βροχή έπεφτε μόνο σ’ εκείνους που κανένας δεν τους λογάριαζε εχθρούς του, δύσκολα θά ‘φτανε κάποια ακτίνα στη γη ή θά ‘πεφτε κάποια σταγόνα βροχής στο χώμα. Ο άνθρωπος φορτώνεται από μόνος του μεγάλο φορτίο έχθρας. Η αμαρτία δημιουργεί φόβο στον άνθρωπο. Κι ο φόβος αυτός με τη σειρά του τον κάνει να υποπτεύεται εχθρούς σ’ όλα τα πλάσματα γύρω του. Ο Θεός όμως είναι αναμάρτητος κι άφοβος κι επομένως δεν υποπτεύεται κανέναν, αλλά τους αγαπά όλους. Μας αγαπά τόσο πολύ ώστε, όταν μας κυκλώνουν εχθροί χωρίς να φταίμε σε τίποτα, πρέπει να πιστεύουμε πως αυτό γίνεται σε γνώση Του και για το καλό μας.

Ας είμαστε δίκαιοι. Ας ομολογήσουμε πως οι εχθροί μας μάς βοηθούν πολύ στην πνευματική μας πορεία. Αν δεν υπήρχε έχθρα στους ανθρώπους, πάρα πολλοί από εκείνους που ευαρέστησαν στο Θεό δε θα είχαν γίνει φίλοι Του. Ακόμα κι η έχθρα του σατανά μπορεί να βοηθήσει εκείνους που είναι ζηλωτές των ιερών πραγμάτων του Θεού και της ψυχικής τους σωτηρίας. Ποιός ήταν περισσότερο ζηλωτής των ιερών του Θεού πραγμάτων ή είχε μεγαλύτερη αγάπη για το Χριστό από τον απόστολο Παύλο; Ο ίδιος απόστολος όμως λέει πως επέτρεψε ο Θεός στο διάβολο να τον πειράξει, όταν του αποκαλύφθηκαν πολλά μυστήρια: «Καὶ τῇ ὑπερβολῇ τῶν ἀποκαλύψεων ἵνα μὴ ὑπεραίρομαι, ἐδόθη μοι σκόλοψ τῇ σαρκί, ἄγγελος στᾶν, ἵνα με κολαφίζῃ ἵνα μὴ ὑπεραίρομαι» (Β’ Κορ. ιβ’ 7).

Όταν ο διάβολος ο ίδιος χωρίς να το θέλει βο­ηθάει τον άνθρωπο, πώς δεν μπορούν οι άνθρωποι να βοηθούν το συνάνθρωπό τους, που είναι οπωσδήποτε λιγότερο εχθρός από τους δαίμονες; Θα τολμούσε να πει κανείς πως οι φίλοι του ανθρώπου ζημιώνουν περισσότερο την ψυχή του από τους εχθρούς του. Ο ίδιος ο Κύριος είπε πως «ἐχθροὶ τοῦ ἀνθρώπου οἱ οἰκιακοὶ αὐτοῦ» (Ματθ. ι’ 36). Εκείνοι που ζουν κάτω από την ίδια στέγη μαζί μας, που ενδιαφέρονται πολύ για τις σωματικές ανάγκες και τις ανέσεις μας, συχνά γίνονται εχθροί της σωτηρίας μας. Η αγάπη κι η φροντίδα τους δε στοχεύει στην ψυχή αλλά στο σώμα μας. Πόσοι γονείς δεν έχουν κάνει ανυπολόγιστη ζημιά στις ψυχές των γιων τους κι αδέρφια στ’ αδέρφια τους, καθώς και σύζυγοι στους συζύγους τους; Κι όλ’ αυτά από αγάπη!

Η πραγματικότητα αυτή που διαπιστώνεται καθημερινά είναι μια ακόμα αιτία για να μας κάνει να μη δοθούμε ολοκληρωτικά στην αγάπη προς τους συγγενείς και τους φίλους μας, ούτε και να μειώσουμε την αγάπη προς τους εχθρούς μας. Είναι ανάγκη να το ξαναπούμε, πως συχνά, πολύ συχνά, οι εχθροί μας είναι στην ουσία πραγματικοί φίλοι; Οι τρόποι που χρησιμοποιούν για να μας αναστατώσουν, μας βοηθούν. Οι τρόποι με τους οποίους μας απορρίπτουν, υπηρετούν τη σωτηρία μας. Οι τρόποι με τους οποίους πιέζουν την εξωτερική, τη φυσική ζωή μας, μας ωθεί ν’ αποσυρθούμε μέσα μας, στον εαυτό μας, να βρούμε την ψυχή μας και να ζητήσουμε από το Θεό να τους σώσει. Οι εχθροί μας είναι πραγματικά εκείνοι που μας σώζουν από την καταστροφή που μας ετοιμάζουν αθέλητα οι οικείοι μας, που φροντίζουν το σώμα μας σε βάρος της ψυχής μας και χαλαρώνουν το χαρακτήρα μας.

Αγαθοποιείτε και δανείζετε μηδέν απελπίζοντες, λέει ο Κύριος. Αγαθοποιείτε, κάνετε το καλό σ’ όλους τους ανθρώπους αδιάκριτα, είτε σας αγαπούν είτε όχι. Ακολουθήστε το παράδειγμα του Θεού που τους ευεργετεί όλους, είτε φανερά είτε κρυφά. Αν η ευεργεσία σας δε θεραπεύει το μίσος του εχθρού σας, πολύ λιγότερο θα το θεραπεύσει η έχθρα σας. Γι’ αυτό κάνετε το καλό ακόμα και σε κείνους που ούτε το ζητούν ούτε το περιμένουν από σας. Δανείζετε όλους εκείνους που σας ζητούν. Δανείζετε όμως σα να δίνετε, σα να επιστρέφετε κάτι που ανήκει σε άλλον, όχι κάτι δικό σας. Λέει ο όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός: «Ελεήμων άνθρωπος είναι εκείνος που δίνει, χαρά στους άλλους μ’ αυτά που ο ίδιος έλαβε από το Θεό: ψωμί, φαγητό, εξουσία, ένα λόγο προσευχής· που λογαριάζει τον εαυτό του οφειλέτη, αφού έλαβε παραπάνω απ’ όσα χρειάζεται. Μέσω του αδελφού του είναι σα να του ζητάει ο Θεός και γίνεται έτσι οφειλέτης του».

Αν ο εχθρός δε δεχτεί την ευεργεσία σου, δε σ’ εμποδίζει μ’ αυτό από το να συνεχίσεις να του δίνεις. Ο Κύριος είπε, «προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς» (Ματθ. ε’ 44). Κάνε και συ λοιπόν προσευχή για τους εχθρούς σου, ευεργέτησέ τους. Αν ο εχθρός σου δε δεχτεί κάποιο είδος καλοσύνης ή εξυπηρέτησης από μέρους σου, ο Θεός θα δεχτεί την προσευχή που θα κάνεις γι’ αυτόν. Ο Θεός θα μαλακώσει την καρδιά του και θ’ αλλάξει τη διάθεσή του για σένα. Δεν είναι τόσο δύσκολο στο Θεό να κάνει έναν εχθρό φίλο, όσο φαίνεται στους ανθρώπους. Αυτό είναι ίσως αδύνατο στους ανθρώπους, μα δυνατό στο Θεό. Εκείνος που ξανακάνει την παγωμένη γη εύφορη κοιλάδα, όπου αναπτύσσονται πανέμορφα λουλούδια, μπορεί να λιώσει και τον πάγο της έχθρας της ανθρώπινης καρδιάς και να κάνει να ευδοκιμήσουν σ’ αυτήν τα ευωδιαστά λουλούδια της φιλίας.

Βέβαια, το σπουδαιότερο πράγμα δεν είναι να γυρίσει ο εχθρός σου και να γίνει φίλος σου χάρη στην καλοσύνη σου, αλλά να μη χάσει την ψυχή του λόγω του μίσους του για σένα. Περισσότερο πρέπει να προσεύχεται κανείς γι’ αυτό το τελευταίο, παρά για το πρώτο. Για τη δική σου σωτηρία δεν παίζει κανένα ρόλο αν σ’ αυτή τη ζωή έχεις περισσότερους φίλους ή εχθρούς. Παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο όμως το να μην είσαι εχθρός κανενός, αλλά να είσαι φίλος με όλους με την καρδιά σου, με τις προσευχές και τις σκέψεις σου.

Αν το κάνεις αυτό, η ανταπόδοσή σου θα είναι μεγάλη. Από ποιόν; Σε κάποιο βαθμό ίσως από τους ανθρώπους, κυρίως όμως από το Θεό. Τί είδους ανταπόδοσή θα έχεις; «Ἔσεσθε υἱοὶ τοῦ Ὑψίστου», θ’ αξιωθείτε ν’ αποκαλέσετε το Θεό «Πατέρα», «καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ, ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ» (Ματθ. στ’ 6). Αν δε γίνει σήμερα αυτό, θα γίνει αύριο. Αν όχι αύριο, τότε στο τέλος του κόσμου, ενώπιον αγγέλων και ανθρώπων. Ποιά μεγαλύτερη ανταπόδοση θα μπορούσαμε να περιμένουμε από το να κληθούμε παιδιά του Υψίστου, να ονομάζουμε τον Ύψιστο Πατέρα μας;

Προσέξτε. Ο ένας και μοναδικός Υιός του Υψί­στου είναι ο Κύριος Ιησούς. Έως τώρα μόνο Αυτός ονόμαζε το Θεό Πατέρα Του. Και τώρα την ίδια τιμή υποσχέθηκε ο Θεός σ’ εμάς, τους αμαρτωλούς και παραστρατημένους. Τί σημαίνει η τιμή αυτή για μας; Πώς θα είμαστε μαζί Του στην αιωνιότητα (βλ. Ιωάν. ιδ’ 3), κοντά στη δική Του δόξα, όπου βασιλεύει χαρά χωρίς τέλος. Σημαίνει πως η αγάπη του Θεού Πατέρα θα είναι πάντα μαζί μας. Ακόμα κι όταν διερχόμαστε όλες τις δοκιμασίες και τις δυσκολίες σ’ αυτή τη ζωή, όλα θ’ αντιστραφούν και θα καταλήξουν στο καλό μας. Σημαίνει πως όταν πεθάνουμε δε θα παραμείνουμε στον τάφο, αλλά θ’ αναστηθούμε, όπως Εκείνος αναστήθηκε εκ νεκρών. Σημαίνει πως σ’ αυτή τη γη τοποθετηθήκαμε προσωρινά. Στο σπίτι του ουράνιου Πατέρα μας όμως μας περιμένει κάλλος αθάνατο, τιμή και δόξα.

Θα μπορούσαμε ν’ απαριθμήσουμε όλα τ’ αγαθά που περιμένουν έναν ορφανό αν τον υιοθετήσει κάποιος επίγειος βασιλιάς; Είναι αρκετό να πούμε πως το ορφανό αυτό το υιοθέτησε ένας βασιλιάς κι όλοι θα καταλάβουν πόσα αγαθά θ’ απολαύσει το ορφανό αυτό. Η δική μας υιοθεσία δεν έγινε από ανθρώπους αλλ’ από το Θεό, αφού θα γίνουμε υιοί του Υψίστου, του Οποίου Υιός είναι ο ίδιος ο Κύριος Ιησούς. Θα γίνουμε υιοί του αθάνατου Βασιλιά, του Βασιλιά των βασιλιάδων. Μας υιοθετεί ο Θεός όχι για χάρη μας, αλλά για χάρη του Μονογενούς Του Υιού, όπως λέει ο απόστολος: «Πάντες γὰρ υἱοὶ Θεοῦ ἐστε διὰ τῆς πίστεως ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. γ’ 26). Ο Χριστός μας υποδέχεται σαν αδελφούς Του. Ο Θεός Πατέρας επομένως μας δέχεται σαν υιούς Του.

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει περίπτωση να μας αξίζει να λεγόμαστε «υιοί του ζώντος Θεού». Είναι αστείο και να σκεφτούμε ακόμα πως θα μπορούσαμε με οποιοδήποτε έργο μας, ακόμα κι αν ασκούσαμε τη μεγαλύτερη αγάπη για τον εχθρό μας, ν’ αξίζαμε ν’ ανταμειφθούμε με αυτό που υποσχέθηκε ο Κύριος Ιησούς στους πιστούς δούλους Του. Αν δίναμε όλα τα υπάρχοντά μας στους φτωχούς, αν νηστεύαμε όλες τις μέρες της ζωής μας κι αν στεκόμασταν στην προσευχή σαν αναμμένες λαμπάδες ως το τέλος του χρόνου· αν χωρίζαμε πνευματικά το πνεύμα από το σώμα μας, σα νά ‘ταν ψυχρή πέτρα κι αν η ψυχή μας ήταν απαθής προς τον υλικό κόσμο· αν αφήναμε τον εαυτό μας να τον φτύνουν και να τον ποδοπατούν όλοι οι άνθρωποι ή ακόμα κι αν παραδινόμασταν τροφή στα πεινασμένα θηρία· ακόμα κι αν τα κάναμε όλ’ αυτά, δε θα ήταν παρά μια απειροελάχιστη τιμή για όλα τ’ αγαθά, τη δόξα και την ανέκφραστη ευφροσύνη που συνοδεύουν την υιοθεσία του Θεού. Δεν υπάρχει ευσπλαχνία στη γη ούτε αγάπη στο θνητό άνθρωπο που θα μπορούσε να τον αξιώσει να γίνει «υιός Θεού», αθάνατος πολίτης της ουράνιας Βασιλείας. Η αγάπη του Χριστού όμως αναπληρώνει αυτό που δεν μπορεί να κάνει ο άνθρωπος. Ας μην ισχυριστεί κανένας μας πως μπορεί με τη δική του αγάπη να σωθεί, με τη δική του αξία ν’ ανοίξει τις πύλες του παραδείσου για να μπει μέσα.

Η εντολή της αγάπης για τον πλησίον επομένως, όσο μεγάλη και δύσκολη κι αν μας φαίνεται, είναι μόλις ένα μικρό νόμισμα που ζητάει ο Θεός από μας για να μας φέρει πιο κοντά Του στην υπέροχη και πανένδοξη βασιλεία Του. Δε μας ζητάει να τηρήσουμε την εντολή αυτή για να κερδίσουμε με την αξία μας τη Βασιλεία και την υιοθεσία Του, αλλά μόνο να επιθυμήσουμε πάνω απ’ όλα τη Βασιλεία και την υιοθεσία Του. Από μας ζητάει μόνο να πιστεύουμε τα λόγια Του και να υπακούμε τον Κύριο Ιησού.

Από ποιά άποψη ο Αδάμ ήταν άξιος για τον Παράδεισο; Από καμία. Ο Παράδεισος του δόθηκε από την αγάπη του Θεού. Τί έκανε τον Αδάμ να παραμείνει στον Παράδεισο ως την πτώση του; Η υπακοή του στο Θεό, μόνο η υπακοή του. Όταν όμως ο ίδιος κι η σύζυγός του άρχισαν ν’ αμφισβητούν την εντολή του Θεού, και μόνο η αμφισβήτηση αυτή παραβίασε την εντολή κι έπεσε στη θανάσιμη αμαρτία της παρακοής.

***

Στη Νέα Κτίση ο Κύριος Ιησούς ζητάει από μας το ίδιο πράγμα που ζήτησε από τον Αδάμ και την Εύα στον Παράδεισο: πίστη και υπακοή. Πίστη πως κάθε εντολή που μας έδωσε, είναι για τη σωτηρία μας· απροϋπόθετη υπακοή σε κάθε μία από τις εντολές Του. Μας έδωσε όλες τις εντολές, μαζί κι αυτήν για ν’ αγαπάμε τους εχθρούς μας, για νά ‘χουμε πίστη στα λόγια Του και υπακοή. Αν κάποια από τις εντολές Του δεν ήταν καλή και δεν υπηρετούσε τη σωτηρία μας, δε θα μας την έδινε. Εκείνος ήξερε πολύ καλύτερα αν η εντολή αυτή ήταν φυσική ή αφύσικη, δυνατή ή αδύνατη. Το πιο σπουδαίο πράγμα για μας είναι πως ο Θεός μας έδωσε την εντολή αυτή κι εμείς, αν θέλουμε το καλό μας, πρέπει να την τηρήσουμε. Όπως ο άρρωστος παίρνει το φάρμακο από το χέρι του γιατρού με πίστη και κάνει υπακοή, είτε το φάρμακο είναι γλυκό είτε πικρό, έτσι κι εμείς, αδύναμοι από την αμαρτία και με σκοτισμένο νου, πρέπει να τηρούμε με πίστη κι υπακοή όλες τις εντολές που μας έδωσε ο καλός Ιατρός των ψυχών μας και Κύριος της ζωής μας, Ιησούς Χριστός, ο Υιός του Θεού του ζώντος.

Σ’ Εκείνον πρέπει δόξα και αίνος, μαζί με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα, την ομοούσια και αδιαίρετη Τριάδα, τώρα και πάντα και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.

(Απόσπασμα από το βιβλίο «ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟ Β’ – ΟΜΙΛΙΕΣ Ε’ Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς», Επιμέλεια – Μετάφραση: Πέτρος Μπότσης, Αθήνα 2013)

Για εκτύπωση:kirigma_b_louka.pdf

ΠΗΓΗ: http://kirigmata.blogspot.com/

Ανακοίνωση Σχολής Βυζαντινής Μουσικής

Ανακοίνωση Σχολής Βυζαντινής Μουσικής

Ανακοινώνεται ότι, από την Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου και μέχρι την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου θα παραγματοποιούνται οι εγγραφές των Σπουδαστών (παλαιών και νέων) της Σχολής Εκκλησιαστικής Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προσέρχονται στα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως (Ε. Βλαχάβα 43-Καλαμπάκα) καθημερινά από ώρα 9 π.μ. και μέχρι 12 το μεσημέρι ή να απευθύνονται στα τηλέφωνα 24320 22752 και 6982530658 (διάκ. Αχιλλέας Πολύζος).

Για κάθε εγγραφή θα καταβάλλεται το συμβολικό ποσό των 20 ευρώ. Τα δίδακτρα για την παρακολούθηση των μαθημάτων καλύπτονται εξ ολοκλήρου από την Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων.

Η έναρξη των μαθημάτων θα πραγματοποιηθεί από την Δευτέρα 3 Οκτωβρίου σύμφωνα με πρόγραμμα που θα ορισθεί κατόπιν επικοινωνίας με τους διδάσκοντες.

Η Σχολή τελεί υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων και τις ευλογίες του Σεβ. Μητροπολίτου αυτής κ. Θεοκλήτου. Είναι αναγνωρισμένη από το Κράτος και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΑΠΟΦ. ΥΠΠΟ 49997/27-01-1992 ΦΕΚ 92/Β/14-2-1992). Μετά την υποχρεωτική πενταετή φοίτηση και τις προβλεπόμενες από τον Νόμο απολυτήριες εξετάσεις, οι Σπουδαστές έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής ή Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής.

Εκ της διεύθυνσης της Σχολής

Εορτή του Αγίου Βησσαρίωνος Πολιούχου της Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων

Με πάνδημη συμμετοχή και λαμπρότητα εορτάσθηκε η μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Βησσαρίωνος, Αρχιεπισκόπου Λαρίσης και Εξάρχου Σταγών, πολιούχου και προστάτου της πόλεως της Καλαμπάκας και ολόκληρης της Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων. Επίκεντρο των λατρευτικών συνάξεων ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Βησσαρίωνος Καλαμπάκας.

Την Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος υποδέχθηκε στα προπύλαια του Ναού την θαυματουργή τιμία Κάρα του Αγίου, η οποία φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Αγίου Βησσαρίωνος Δουσίκου, και με άδεια και ευλογία του Σεβ. Μητροπολίτου Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης εκόμισε στην Πόλη των Σταγών ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος Δουσικιώτης. Εν συνεχεία,  ο σεπτός μας Ποιμενάρχης χοροστάτησε κατά την ακολουθία του Μεγάλου Εσπερινού της εορτής της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.

Την παραμονή της εορτής του Αγίου Βησσαρίωνος τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός πολυαρχιερατικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβ. Μητροπολίτου Πολυανής και Κιλκισίου κ. Βαρθολομαίου και συγχοροστατούντων των Σεβ. Μητροπολιτών Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνος, Καστορίας κ. Καλλινίκου και του σεπτού μας Ποιμενάρχου κ. Θεοκλήτου.

Στο τέλος του Εσπερινού, με αθρόα συμμετοχή των πιστών της Μητροπόλεώς μας αλλά και προσκυνητών από διάφορες περιοχές της Ελλάδος και του εξωτερικού, λιτανεύθηκε η αγία Κάρα και η ιερά Εικόνα του Αγίου στους δρόμους της πόλεως της Καλαμπάκας, προς ευλογία και ενίσχυση πάντων. Στην κεντρική πλατεία τελέσθηκε η ακολουθία της ευλογήσεως των άρτων και ακολούθως, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, με πλουμιστό τρόπο και περισσή ευγλωττία, κήρυξε τον θείο λόγο, αναφερόμενος στις αρετές του Αγίου και τον τρόπο με τον οποίο έφθασε στην αγιότητα.

Την κύρια ημέρα της εορτής, Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου, τελέσθηκε η ακολουθία του Όρθρου κατά τον οποίο χοροστάτησε ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, ο οποίος ενεδύθη τα ιερά Άμφια στον Σολέα του Ναού και εν συνεχεία προεξήρχε της πολυαρχιερατικής πανηγυρικής θείας Λειτουργίας, συλλειτουργούντων και των υπολοίπων Ιεραρχών. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, στο μεστό θεολογικών μηνυμάτων κήρυγμά του, αναφέρθηκε σε διάφορες πτυχές του βίου του Αγίου Βησσαρίωνος, οι οποίες τον κατέστησαν οικουμενικό Άγιο και προστάτη του ελληνικού έθνους στα πρώτα δύσκολα χρόνια της υπό τον τουρκικό ζυγό σκλαβιάς των Ελλήνων.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος, εξέφρασε τις θερμές του ευχαριστίες προς όλους τους συμμετέχοντες Αρχιερείς, οι οποίοι με την συμμετοχή τους ελάμπρυναν την πανήγυρι και κατέδειξαν την ενότητα που διέπει την Εκκλησία. Επίσης, ο κ. Θεόκλητος, με θερμά λόγια ευχαρίστησε τις στρατιωτικές και πολιτικές αρχές του τόπου για την παρουσία τους και την με κάθε τρόπο βοήθεια που παρέχουν στην Ιερά Μητρόπολη. Τέλος, ευχήθηκε ο Άγιος Βησσαρίων να είναι προστάτης και βοηθός στις ζωές όλων  και ο οδηγός προς την ουράνιο βασιλεία.  

12345678DSC 3138DSC 3144DSC 3164DSC 3179DSC 3181DSC 3186DSC 3194DSC 3197DSC 3201DSC 3220DSC 3229DSC 3238DSC 3250DSC 3252DSC 3253DSC 3271DSC 3279DSC 3285DSC 3293DSC 3304DSC 3306DSC 3308DSC 3320DSC 3330DSC 3335DSC 3338DSC 3360DSC 3368DSC 3389DSC 3401DSC 3413DSC 3431DSC 3466DSC 3467DSC 3470DSC 3488DSC 3498DSC 3546DSC 3548DSC 3555DSC 3568DSC 3573DSC 3574DSC 3581DSC 3583DSC 3585DSC 3593DSC 3601DSC 3604DSC 3612DSC 3615DSC 3635DSC 3636DSC 3658DSC 3665DSC 3672DSC 3736DSC 3785DSC 3809DSC 3820DSC 3830DSC 3832DSC 3833DSC 3840DSC 3844DSC 3849DSC 3898DSC 4003DSC 4006DSC 4013DSC 4019DSC 4024DSC 4026DSC 4032DSC 4034DSC 4045DSC 4047DSC 4049DSC 4052DSC 4061DSC 4066DSC 4076DSC 4081DSC 4102DSC 4104DSC 4160DSC 4202DSC 4206DSC 4222DSC 4234DSC 4260DSC 4265DSC 4277DSC 4282DSC 4288DSC 4291DSC 4313DSC 4320DSC 4324DSC 4330DSC 4348DSC 4352

 

100 Χρόνια μοναξιάς και νοσταλγίας.

100 Χρόνια μοναξιάς και νοσταλγίας.

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σμύρνη

100 χρόνια μοναξιάς και νοσταλγίας

100 χρόνια από τη μεγάλη καταστροφή, από τον ξεριζωμό. Φαγώθηκε ένας αιώνας κι ακόμη η μνήμη στέκει εκεί σαν τη φλόγα του κεριού. Τη φλόγα εκείνη που όταν θυμάται πολύ αλλά και όταν δε θυμάται καθόλου σβήνει.

Ας ρίξουμε μια  νοσταλγική ματιά στους  Έλληνες της Σμύρνης. Ο κόσμος των μεταναστών , ο κόσμος των ναυτικών που βάδιζε ήδη από την αρχαιότητα πάνω στα ίχνη του Οδυσσέα , πνεύμα που δε σταμάτησε ποτέ να γεννά ιδέες, άνθρωποι δημιουργικοί  με οξύτητα ευφυΐας, που ξεκίνησαν  απ’ την αρχαία Ιωνία ,και έφτασαν στη  Σμύρνη του 20ου αιώνα.

Σμύρνη. Η Μητρόπολη του Μικρασιατικού Ελληνισμού. Η Σμύρνη του λεβάντε!

Η ιερά Μητρόπολή μας Σταγών και Μετεώρων σκύβει μπροστά στη λάμψη και την ανείπωτη τραγωδία της Σμύρνης … και θυμάται.

Πέμπτη 18 Αυγούστου 2022 & ώρα 21:00

 

Προαύλειος χώρος Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Καλαμπάκας

 

Διοργάνωση:  ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ «ΕΠΙ ΣΤΑΓΩΝ»

 

Untitled 1

Πρόγραμμα λειτουργίας των Γραφείων της Ιεράς Μητροπόλεως

Τα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων θα παραμείνουν κλειστά από την Δευτέρα 15 Αυγούστου έως και την Δευτέρα 29 Αυγούστου. Θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά και μόνον περιπτώσεις εκδόσεως αδειών γάμου και πιστοποιητικών ελευθερογαμίας κάθε Πέμπτη και ώρες 10.00-12.00.

Η εις ουρανούς πυρφόρος ανάβασις του Προφήτου Ηλιού του Θεσβίτου στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων .

Η εις ουρανούς πυρφόρος ανάβασις του Προφήτου Ηλιού του Θεσβίτου στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων .

Mε λαμπρότητα εορτάσθηκε η εις ουρανούς πυρφόρος ανάβασις του Προφήτου Ηλιού του Θεσβίτου στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων . 

Ανήμερα της εορτής του Προφήτου Ηλιού ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων μέτεβη στην Καλιθέα Καλαμπάκας όπου και χοροστάτησε κατά του όρθου και τέλεσε την θεία Λειτουργία .

Στο κήρυγμά του ο Μητροπολίτης κ.Θεόκλητος αναφέρθηκε στη μεγάλη μορφή του Προφήτου Ηλιού και στην ξεχωριστή θέση που κατέχει ανάμεσα στους Προφήτες.

Προ της Απολύσεως της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβ. κ. Θεόκλητος  χειροθέτησε Πρωτοπρεσβύτερο τον π. Χρήστο Μπακάλη, Εφημέριο της Ενορίας. 

00

0

1

1a

2

3

4

5

6

7

8

9

b0

b1

b2

b3

b4 

Η Εορτή της Αγίας Μαρίνης στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων.

Η Εορτή της Αγίας Μαρίνης στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων.

Με τη δέουσα λαμπρότητα εορτάσθηκε η σεπτή μνήμη της Αγίας ενδόξου Μεγαλομάρτυρος Μαρίνης στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του χωριού, Πεύκη Καλαμπάκας. 

Την κυριώνυμο ημέρα της εορτής, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος  χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και στη συνέχεια τέλεσε την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία.

Τον θείο λόγο κήρυξε ο Σεβεσμιώτατος κ. Θεόκητος , ο οποίος αναφέρθηκε στον μαρτυρικό βίο της Αγίας Μαρίνης.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

 

9b0b1

b3

b4

Πρόγραμμα λειτουργίας των Γραφείων της Ιερά Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων.

Πρόγραμμα λειτουργίας των Γραφείων της Ιερά Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Τα Γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων θα παραμείνουν κλειστά κατά το διάστημα Δευτέρα 18 Ιουλίου έως  και Παρασκευή 29 Ιουλίου.

 Θα εξυπηρετούνται αποκλειστικά και μόνον περιπτώσεις εκδόσεως αδειών γάμου και πιστοποιητικών ελευθερογαμίας κατά τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη 10.00-12.00.

 

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως

"Ο Άνθρωπος του Θεού"

"Ο Άνθρωπος του Θεού"

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 Η Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων ,  φιλοξενεί με μεγάλη χαρά  την ταινία που συγκίνησε διεθνώς το κοινό, απέσπασε βραβεία στα διεθνή φεστιβάλ και φώτισε την ταπεινότητα ενός Αγίου που διώχθηκε, χλευάστηκε, αδικήθηκε, δέχθηκε τον Σταυρό του και τον κουβάλησε ως το τέλος του βίου του.

Μια ταινία που καθρεφτίζει την κοινωνία μας μέσα από τα πιο ευαίσθητα δεδομένα της ανθρώπινης φύσης.

«Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ»

Σε σκηνοθεσία και σενάριο της Yelena Popovic, η ταινία αφηγείται με ρεαλισμό τον βίο του Αγίου Νεκταρίου, που έζησε μέχρι και τις τελευταίες του στιγμές με ήθος, ταπεινότητα και αφοσίωση. Η συγκλονιστική αυτή βιογραφία φωτίζει την ηθική και την εντιμότητα ενός ανθρώπου που επέλεξε να ζήσει με οδηγό του το φως του Θεού, ακόμα και όταν τα εμπόδια και οι δυσκολίες τον τραβούσαν στο σκοτάδι.

Με την ευλογία του Σεβ. Μητροπολίτου μας Σταγών και Μετεώρων κ.Θεοκλήτου θα μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε την ταινία  « Ο Άνθρωπος του Θεού» στην Καλαμπάκα,  την Τετάρτη 6 Ιουλίου και την Πέμπτη 7 Ιουλίου στις 9 το βράδυ στον Πολιτιστικό Χώρο του ΚΕΓΕ και συγκεκριμένα στο χώρο του θερινού κινηματογράφου.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους.

afisa

Εξετάσεις στην Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων.

Εξετάσεις στην Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Σταγών και Μετεώρων.

Τo  Σάββατο 25 Ιουνίου 2022  στον Νέο Ιερό Ναό των Οσίων Μετεώριτων Καλαμπάκας  πραγματοποιήθηκαν, με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων κ.Θεοκλήτου οι διπλωματικές και πτυχιακές εξετάσεις στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής για το σχολικού έτους 2021-22.

0

1

2

3

4

 

5

6

7

Χειροθεσία πρωτοπρεσβυτέρου από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων.

Χειροθεσία πρωτοπρεσβυτέρου από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων.

Στον Ι.Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μαυρελίου  λειτούργησε την Κυριακή 26 Ιουνίου 2022,  ο Μητροπολίτης Σταγών κ. Θεόκλητος.

Κατά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος, χειροθέτησε σε Πρωτοπρεσβύτερο τον εφημέριο του Ι.Ναού π. Κωνσταντίνο Κοκόρας. 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

b0

b1

b2

b3

b4

Διπλή χειροτονία από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητο.

Διπλή χειροτονία από τον Σεβ. Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητο.

Στον Κλεινοβό Καλαμπάκας μετέβη το Σάββατο 4 και την Κυριακή 5 Ιουνίου ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος.

Το Σάββατο χοροστάτησε κατά την ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε την θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής. Κατά την διάρκεια της θείας Λειτουργίας προέβη στην εις Διάκονον χειροτονία του υποψηφίου Χρήστου Σουγγάρη, ο οποίος έλκει την καταγωγή του από το χωριό του Κλεινοβού.

Ο χειροτονηθείς, στον λόγο του, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τον Τριαδικό Θεό που τον αξίωσε να λάβει τον πρώτο βαθμό της Ιερωσύνης, στον οποίο εισέρχεται με ταπείνωση και φόβο Θεού. Αναφέρθηκε επίσης στο σεπτό πρόσωπο του Σεβ. Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων κ. Θεοκλήτου, ο οποίος με περισσή αγάπη από την πρώτη στιγμή τον ώθησε στην απόφασή του. Τέλος, έκανε μία αναδρομή σε όλα εκείνα τα πρόσωπα, τα οποία από την παιδική του ηλικία συνέδραμαν στην εκπλήρωση της ιερατικής του κλίσεως.

Ο σεπτός μας Ποιμενάρχης νουθέτησε με πατρικούς λόγους τον νέο Διάκονο, και αναφέρθηκε σε αυτά τα οποία πρέπει να προσέχει καθ’ όλην την ιερατική πορεία του, ώστε να καταστεί άξιος Διάκονος του Θεού.

Την επομένη ημέρα, Κυριακή των Αγίων Πατέρων της εν Νικαία Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, ο κ. Θεόκλητος χοροστάτησε κατά την ακολουθία του Όρθρου και τέλεσε την θεία Λειτουργία στον ως άνω αναφερόμενο Ναό. Κατά την διάρκεια της θείας Λειτουργίας, τέλεσε την εις Πρεσβύτερον Χειροτονία του Διακόνου Χρήστου Σουγγάρη. Στην σύντομη προσλαλιά του προς τον νέο Πρεσβύτερο της τοπικής Εκκλησίας, ο Σεβ. Μητροπολίτης μας έκανε αναφορά στην σημασία της Ιερωσύνης για τον άνθρωπο και τα χαρίσματα εκείνα που πρέπει να έχει κάθε Λειτουργός του Υψίστου.

Προ της απολύσεως, ο σεπτός μας Ποιμενάρχης τέλεσε το ετήσιο μνημόσυνο του πατρός Γεωργίου Σαμαρά, ο οποίος επί πολλά έτη διακόνησε ευόρκως στην Ενορία της Αγίας Παρασκευής Κλεινοβού αλλά και όπου αλλού χρειάστηκε στην Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων. Μάλιστα κατά θεϊκή συγκυρία, ο κ. Θεόκλητος ανακοίνωσε ότι θα τον διαδεχθεί στο έργο του ο άρτι χειροτονηθείς, ευχόμενος παράλληλα να καταστεί αντάξιος του έργου του προκατόχου του.

 

012346789b1b2b3b3ab4b5b6b7b9b9ac0c2c3c4c5c6c7c7ac8c9d0d1d2d2ad3d4d5d6d7d7ad8d9e0e1

 

Επικοινωνήστε μαζί μας στο 24320 22752
 
 
Στείλτε μας email στο imstagon@otenet.gr