Ο Σεβ.Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον Ενοριακό Ιερό Ναό Κοιμ.Θεοτόκου Γάβρου.

Ο Σεβ.Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον Ενοριακό Ιερό Ναό Κοιμ.Θεοτόκου Γάβρου.

Στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Γάβρου Καλαμπάκας λειτούργησε την Κυριακή 1 Νοεμβρίου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος.
 
Στο κήρυγμά του προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης αναφέρθηκε στο ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας. Πιο συγκεκριμένα, ανέλυσε το νόημα της παραβολής του Πλουσίου και του Πτωχού Λαζάρου και τόνισε ότι ο καθένας μας πρέπει να δει στον άλλο άνθρωπο το πρόσωπο του Θεού γιατί, μόνο έτσι θα αξιωθούμε να βρεθούμε εν κόλπους Αβραάμ.
 
Μετά το πέρας της θείας Λειτουργίας, ο κ. Θεόκλητος επισκέφθηκε την Ιερά Σκήτη του Αγίου Νικολάου που βρίσκεται πλησίον του χωριού του Γάβρου. Το συγκεκριμένο ασκηταριό είναι εγγεγραμμένο στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, αποτελώντας ένα από τα πολλά εγκαταλελειμμένα μοναστικα στολίδια της των Μετεώρων Λιθοπόλεως. Η ανέγερσή του ανάγεται στις αρχές του 17ου αιώνα και σύμφωνα με την παράδοση ασκήτευαν μοναχές. Το τελευταίο διάστημα έχει εκπονηθεί μελέτη αποκατάστασης και αναστήλωσης, η οποία έχει εγκριθεί από το ΚΑΣ.
 
 1
 
2
 
3
 
4
56789B1B2B3B4B6B7B8B8AB9C1
ΠΩΣ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ

ΠΩΣ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ

ΠΩΣ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ

 

Η Αγία Σκέπη της Θεοτόκου

Στα χρόνια του βασιλέως Λέοντος του Μεγάλου (457-474 μ. Χ.) ζούσε στην Κων/πολη ο όσιος Ανδρέας, ο κατά Χριστόν σαλός. Σαλός είναι ο τρελλός και κατά Χριστόν σαλοί ονομάζονται κάποιοι άγιοι, οι οποίοι κάνανε κάποια περίεργα και παράλογα πράγματα, με απώτερο σκοπό να τους θεωρούν παλαβούς ή παλιανθρώπους και να μη τους τιμούν οι άνθρωποι· και έτσι αυτοί να ζουν με ταπείνωση και στην αφάνεια. Μια νύχτα που γινότανε αγρυπνία στο ναό της Παναγίας των Βλαχερνών, ο όσιος Ανδρέας μαζί με τον μαθητή του Επιφάνιο, που έγινε αργότερα πατριάρχης Κων/πόλεως (520-536 μ. Χ.), είδαν την Υπεραγία Θεοτόκο οφθαλμοφανώς, όχι σε όραμα, να μπαίνει από την κεντρική πύλη του ναού. Την συνόδευαν οι Ιωάννης ο Πρόδρομος και Ιωάννης ο Θεολόγος και πλήθος αγγέλων. Αφού μπήκε μέσα στο ναό προχώρησε στον σολέα. Εκεί γονάτισε και προσευχήθηκε πολλή ώρα με θερμά δάκρυα υπέρ της σωτηρίας των πιστών, ενώ την βλέπανε μόνο ο Ανδρέας και ο Επιφάνιος. Αφού προσευχήθηκε για πολύ η Θεοτόκος σηκώθηκε και μπήκε μέσα στο ιερό, όπου φυλασσόταν το μαφόριο της δηλαδή το τσεμπέρι της, το πήρε στα χέρια της και βγαίνοντας έξω το άπλωσε πάνω από τους πιστούς, για να δείξει ότι τους σκέπει και τους προστατεύει.

 

Αυτό είναι το γεγονός το οποίο στάθηκε αφορμή η Εκκλησία μας να καθιερώσει την γιορτή της αγίας Σκέπης δηλαδή τη γιορτή προς τιμή της Παναγίας, η οποία σκεπάζει (σκέπει) και προστατεύει το λαό του Θεού και φωτίζει τους πιστούς στο δρόμο για την τελείωση. Μας σκεπάζει με τις προσευχές της, με τις παρακλήσεις της και με τα δάκρυά της.

Η Παναγία μας άπλωσε το μαφόριο της εντός του ναού και σκέπασε όσους αγρυπνούσαν και προσευχόταν. Με την ενέργεια αυτή θέλει να πει ότι πρέπει να έχουμε ουσιαστική σχέση με την Εκκλησία για να μας σκεπάσει με τις πρεσβείες της. Την εορτή της αγίας Σκέπης τη γιορτάζουμε κάθε χρόνο στις 28 Οκτωβρίου.

  

 

Η ΑΓΙΑ ΣΚΕΠΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ 

ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ 1940

 

Δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο σημαντικότερες εθνικές γιορτές του έθνους μας έχουν το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό να συνεορτάζονται με μία γιορτή της Παναγίας. Την 25η Μαρτίου γιορτάζουμε τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και την 28η Οκτωβρίου την Αγία Σκέπη της Θεοτόκου.

Η γιορτή αυτή μετατέθηκε από την εκκλησία μας το 1952 από την 1η Οκτωβρίου την 28η ως ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τη μητέρα του Θεού για τη σκέπη και την προστασία της στον αγώνα των Ελλήνων απέναντι στον αλαζονικό ιταλικό στρατό.

Δεν χωράει αμφιβολία ότι η εποποιία του 1940, αποτελεί ένα θαύμα, είναι ένα από τα πολλά θαύματα στην ιστορία των Ελλήνων. Δεν μπορεί να είναι καρπός αποκλειστικά ανθρώπινου αγώνα. Η θεϊκή χάρη συνεργάσθηκε με την ανθρώπινη προσπάθεια. Και είναι δίκαιο που μαζί με τα θριαμβευτικά σαλπίσματα πάνω από τους τάφους των ηρώων, σήμαναν δοξαστικές καμπάνες για ένα ‘’ευχαριστώ’’ στην Παναγία, σ' εκείνη, στην οποία η εθνική συνείδηση απέδωσε για μια ακόμα φορά ‘’τα νικητήρια’’. Τη Σκέπη των αγωνιστών. Την Ελευθερώτρια των σκλαβωμένων.

Γιατί στα κρίσιμα χρόνια του πολέμου οι Έλληνες εμπιστεύθηκαν στα χέρια της Παναγίας τον αγώνα τους. Ζήτησαν τη μητρική προστασία της για να υπερασπιστούν τα δίκαιά τους. Και ήταν τόση η πίστη τους, ώστε την έβλεπαν να τους εμψυχώνει και να τους σκεπάζει, καθώς πολεμούσαν απεγνωσμένα στα χιονισμένα βουνά της Πίνδου και της Αλβανίας. Η άλλοτε Υπέρμαχος Στρατηγός των Ρωμηών γίνεται η Αγία Σκέπη των αγωνιστών και το θαύμα επαναλαμβάνεται. Χάρη στην πίστη που θερμαίνει τις ψυχές τους οι μαχητές περιφρονούν τη λογική των αριθμών και αντιστέκονται στις σιδερόφρακτες εχθρικές στρατιές με ηρωισμό που κινεί τον παγκόσμιο θαυμασμό.

 

ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΚΕΠΗΣ

ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΤΟΥ 1940

 

Στὸ μέτωπο, σ᾿ ὅλη τὴ γραμμή, ἀπὸ τὴ γαλανὴ θάλασσα τοῦ Ἰονίου μέχρι ψηλὰ τὶς παγωμένες Πρέσπες, ὁ ἑλληνικὸς στρατὸς ἄρχιζε νὰ βλέπει παντοῦ τὸ ἴδιο ὅραμα: Ἔβλεπε τὶς νύχτες μία γυναικεία μορφὴ νὰ βαδίζει ψηλόλιγνη, ἄλαφροπερπατητη, μὲ τὴν καλύπτρα τῆς ἄναριγμενη ἀπὸ τὸ κεφάλι στοὺς ὤμους. Τὴν ἀναγνώριζε, τὴν ἤξερε ἀπὸ παλιά, τοῦ τὴν εἶχαν τραγουδήσει ὅταν ἦταν μωρὸ κι ὀνειρευόταν στὴν κούνια. Ἦταν ἡ μάνα ἡ μεγαλόψυχη στὸν πόνο καὶ στὴν δόξα, ἡ λαβωμένη τῆς Τήνου, ἡ ὑπέρμαχος Στρατηγός.

 

Γράμμα ἀπὸ τὴ Μόροβα

Ὁ Τάσος Ρηγοπούλας, στρατευμένος στὴν Ἀλβανία τὸ 1940, ἔστειλε ἀπὸ τὸ μέτωπο τὸ παρακάτω γράμμα στὸν ἀδελφό του. «Ἀδελφέ μου Νίκο.

Σοὺ γράφω ἀπὸ μία ἀετοφωλιά, τετρακόσια μέτρα ψηλότερη ἀπὸ τὴν κορυφὴ τῆς Πάρνηθας. Ἡ φύση τριγύρω εἶναι πάλλευκη. Σκοπός μου ὅμως δὲν εἶναι νὰ σοῦ περιγράψω τὰ θέλγητρα μίας χιονισμένης Μόροβας μὲ ὅλο τὸ ἄγριο μεγαλεῖο της. Σκοπός μου εἶναι νὰ σοῦ μεταδώσω αὐτὸ ποὺ ἔζησα, ποὺ τὸ εἶδα μὲ τὰ μάτια μου καὶ ποὺ φοβᾶμαι μήπως, ἀκούγοντας τὸ ἀπὸ ἄλλους, δὲν τὸ πιστέψεις.

Λίγες στιγμὲς πρὶν ὁρμήσουμε γιὰ τὰ ὀχυρὰ τῆς Μόροβας, εἴδαμε σὲ ἀπόσταση καμιὰ δεκαριὰ μέτρων μία ψηλὴ μαυροφόρα νὰ στέκει ἀκίνητη.

- Τὶς εἶ; Μιλιά...

Ὁ σκοπὸς θυμωμένος ξαναφώναξε: -Τὶς εἰ;

Τότε, σὰν νὰ μᾶς πέρασε ὅλους ἠλεκτρικὸ ρεῦμα, ψιθυρίσαμε: Ἡ ΠΑΝΑΓΙΑ!

Ἐκείνη ὅρμησε ἐμπρὸς σὰν νὰ εἶχε φτερὰ ἀετοῦ. Ἐμεῖς ἀπὸ πίσω της. Συνεχῶς τὴν αἰσθανόμασταν νὰ μᾶς μεταγγίζει ἀντρειοσύνη. Ὁλόκληρη ἑβδομάδα παλέψαμε σκληρά, γιὰ νὰ καταλάβουμε τὰ ὀχυρὰ Ἰβάν-Μόροβας.

Ὑπογραμμίζω πὼς ἡ ἐπίθεσή μας πέτυχε τοὺς Ἰταλοὺς στὴν ἀλλαγὴ τῶν μονάδων τους. Τὰ παλιὰ τμήματα εἶχαν τραβηχτεῖ πίσω καὶ τὰ καινούργια... κοιμοῦνταν! Τὸ τί ἔπαθαν δὲν περιγράφεται. Ἐκείνη ὁρμοῦσε πάντα μπροστά. Κι ὅταν πιὰ νικητὲς ροβολούσαμε πρὸς τὴν ἀνυπεράσπιστη Κορυτσά, τότε ἡ Ὑπέρμαχος ἔγινε ἀτμός, νέφος ἁπαλὸ καὶ χάθηκε».

 

Θαῦμα στὸ Μπούμπεση

Ζωντανὸ θαῦμα τῆς Παναγίας ἔζησαν στὸν ἑλληνοϊταλικὸ πόλεμο οἱ στρατιῶτες τοῦ 51ου ἀνεξαρτήτου τάγματος, μὲ διοικητὴ τὸν ταγματάρχη Πετράκη, στὴν κορυφογραμμὴ τοῦ Ροντένη, δεξιά της θρυλικῆς Κλεισούρας.

Κάθε βράδυ, ἀπὸ τὶς 22-1-1941 καὶ ἔπειτα, στὶς 9.20 ἀκριβῶς, τὸ βαρὺ ἰταλικὸ πυροβολικὸ ἄρχιζε βολὴ ἐναντίον τοῦ τάγματος Πετράκη καὶ τοῦ δρόμου, ἀπ᾿ ὅπου περνοῦσαν τὰ μεταγωγικά. Πέρασαν ἡμέρες καὶ τὸ κακὸ συνεχιζόταν, δημιουργώντας ἐκνευρισμὸ καὶ ἀπώλειες. Τολμηροὶ ἀνιχνευτὲς τῶν ἐμπροσθοφυλακῶν καὶ ἀεροπόροι ἐξαπολύθηκαν μέχρι βαθιὰ στὶς ἰταλικὲς γραμμές, ἀλλὰ ἐπέστρεψαν ἄπρακτοι. Δὲν μποροῦσαν νὰ ἐντοπίσουν τὰ ἰταλικὰ πυροβόλα, ἴσως γιατὶ οἱ Ἰταλοὶ κάθε βράδυ τὰ μετακινοῦσαν.

Ἦταν ὅμως ἀπόλυτη ἀνάγκη νὰ ἐντοπισθοῦν οἱ ἐχθρικὲς θέσεις. Ἕνα βράδυ τοῦ Φεβρουαρίου ἀκούστηκαν πάλι οἱ ὁμοβροντίες τῶν ἰταλικῶν κανονιῶν.

- Παναγία μου, φώναξε τότε ὁ ταγματάρχης ἐντελῶς αὐθόρμητα, βοήθησέ μας! Σῶσε μας ἀπ᾿ αὐτοὺς τοὺς δαίμονες.

Ἀμέσως στὸ βάθος πρόβαλε ἕνα φωτεινὸ σύννεφο. Σιγὰ-σιγὰ σχημάτισε κάτι σὰν φωτοστέφανο. Καὶ κάτω ἀπ᾿ αὐτὸ μερικὰ ἀσημένια συννεφάκια σχημάτισαν τὴ μορφὴ τῆς Παναγίας, ἡ ὁποία ἄρχισε νὰ γέρνει πρὸς τὴ γῆ καὶ στάθηκε σ᾿ ἕνα φαράγγι, ἀνάμεσα σὲ δυὸ ὑψώματα τοῦ Μπούμπεση. Τὸ ὅραμα τὸ εἶδαν ὅλοι στὸ τάγμα καὶ ρίγησαν.

- Θαῦμα! βροντοφώναξε ὁ ταγματάρχης.

- Θαῦμα! Θαῦμα! ἐπανέλαβαν οἱ στρατιῶτες καὶ σταυροκοπήθηκαν.

Ἀμέσως ἔφυγε ἕνας σύνδεσμος μὲ σημείωμα τοῦ Πετράκη γιὰ τὴν πυροβολαρχία τοῦ Τζήμα. Σὲ δέκα λεπτὰ βρόντησαν τὰ ἑλληνικὰ κανόνια καὶ σὲ εἴκοσι ἐσίγησαν τὰ ἰταλικά. οἱ ὀβίδες μας εἶχαν πετύχει ἀπόλυτα τὸν στόχο.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγ.Δημητρίου Δίαβας.

Ο Σεβ. Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον ενοριακό Ιερό Ναό Αγ.Δημητρίου Δίαβας.

Στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Δίαβας λειτούργησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος , ανήμερα της εορτής του Μεγαλομάρτυρος Αγίου Δημητρίου.

Στο κήρυγμα του, ο σεπτός μας Ποιμενάρχης μας κ.Θεόκλητος αναφέρθηκε στη ζωή του Αγίου, στην πίστη του στον Τριαδικό Θεό, μία πίστη που τον οδήγησε στο μαρτύριο και κάλεσε όλους τους πιστούς να μοιάσουν τον Προστάτη και Έφορο τους.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Ο Σεβ.Μητροπολίτης κ.Θεόκλητος στον ενοριακό ιερό ναό του Αγ.Δημητρίου ( Τσούγκουρο ).

Την Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020 , παραμονή της μεγάλης εορτής του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου του Μυροβλύτου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος , μετέβη εις το χωριό του Αγίου Δημητρίου ( Τσούγκουρο), όπου χοροστάτησε του Όρθρου και προεξήρχε της προεόρτιας  Θείας Λειτουργίας, εις τον φερώνυμο ενοριακό Ιερό Ναό.

Στον Κυριακάτικο λόγο του, προ της Απολύσεως ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στην σημερινή Ευαγγελική Περικοπή και στα νοήματα που πηγάζουν από αυτήν, σημειώνοντας την αξία της σωτηρίας της ψυχής και της σωστής κατανοήσεως του μηνύματος του Ευαγγελίου.

0

1

2

3

4

5

6

7

8

b1

b2

Προσκύνημα του Σεβ. Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων κ.Θεοκλήτου στο Άγιον Ορος.

Προσκύνημα του Σεβ. Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων κ.Θεοκλήτου στο Άγιον Ορος.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος, συνοδευόμενος από Ηγουμένους, Ιερείς, Διακόνους και Μοναχούς της Ιεράς Μητροπόλεως, πραγματοποίησε τετραήμερη επίσκεψη (16-19 Οκτωβρίου) στο Περιβόλι της Παναγίας, κατόπιν προσκλήσεως του Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμαδρίτου και Καθηγουμένου της Ιεράς Μεγίστης Μονής του Βατοπαιδίου Εφραίμ ιερομονάχου, για να προεξάρχει των ιερών ακολουθίων επί τη μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Ευδοκίμου του Βατοπαιδινού.

Κατά την παραμονή του στο Άγιον Όρος, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης μετέβη στις Καρυές, όπου έγινε δεκτός ασμένως στην Ιερά Επιστασία από τον Πρωτεπιστάτη Γέροντα Παύλο Λαυριώτη και τα υπόλοιπα μέλη της Ιεράς Κοινότητας. Κατά την επίσκεψή του στην Πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, ο κ. Θεόκλητος και η συνοδεία του προσκύνησαν στο Ναό του Πρωτάτου την Ιερά εικόνα της Παναγίας του «Άξιον εστί».

Επίσης, το πρωί του Σαββάτου επεσκέφθηκε διάφορα Ιερά Κελλία, όπου όλη η συνοδεία είχε την ευκαιρία να προσκυνήσει τις Ιερές Εικόνες, να έρθει σε κοινωνία με τους Αγιορείτες Κελλιώτες Πατέρες και να γευθεί την πλουσιοπάροχη φιλοξενία τους. Πιο συγκεκριμένα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας επεσκέφθηκε το Βατοπαιδινό Ιερό Κελλίο του Τιμίου Προδρόμου, το Σιμωνοπετρίτικο Ιερό Κελλίο του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και τέλος, το Ιβηρίτικο Ιερό Κελλίο της Αγίας Άννης.

Το βράδυ του Σαββάτου, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης προεξήρχε της Αγρυπνίας στο Καθολικό της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου επί τη μνήμη του Οσίου Πατρός ημών Ευδοκίμου του Βατοπαιδινού. Κατά την Λιτή, ο κ. Θεόκλητος ομίλησε στο Συνοδικό της Μονής, όπου αναφέρθηκε στον τιμώμενο Άγιο αλλά και στις πνευματικές σχέσεις μεταξύ Αγίου Όρους και Μετεώρων, οι οποίες ανάγονται πολλούς αιώνες πίσω.

Το πρωί της Κυριακής, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας συλλειτούργησε με τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιο, τον Καθηγούμενο της Μονής Βατοπαιδίου ιερομόναχο Εφραίμ καθώς και με πλειάδα Αγιορειτών Πατέρων.

Το απόγευμα της Κυριακής, ο κ. Θεόκλητος και η περί αυτόν συνοδεία, είχαν την πνευματική ευκαιρία να επισκεφθούν την Ιερά Μονή Χιλανδαρίου. Εκεί έγιναν δεκτοί με κάθε τιμή και προσκύνησαν την θαυματουργή Ιερά Εικόνα της Παναγίας της Τριχερούσας.

Πεπλησμένοι πνευματικών εμπειριών, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας και οι συνοδεύοντες αυτόν, ανεχώρησαν το πρωί της Δευτέρας από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, εκφράζοντας τις ευγνώμονες ευχαριστίες τους προς τον Καθηγούμενο αυτής και την Συνοδεία του για την αβραμιαία φιλοξενία τους καθώς και για την αγάπη που επέδειξαν στα πρόσωπά τους.

1

2

C54I8574 2020 10 16 181652 600x400 1

C54I8580 2020 10 16 181723 1 600x400 1

C54I8583 2020 10 16 181814 1 600x400 1

IMG 1555

IMG 1563

IMG 1565

IMG 1568

IMG 1576

IMG 1580

IMG 1584

IMG 1586

IMG 1587

IMG 1588

IMG 1589

IMG 1590

image00002 1 600x400

image00006 1 600x400

image00010 1 600x400

image00013 1 600x400

image00020 1 600x400

IMG 1606

IMG 1607

IMG 1611

IMG 1612

IMG 1598

IMG 1600

IMG 1602

IMG 1652

IMG 1655

IMG 1659

IMG 1661

IMG 1666

IMG 1671

IMG 1675

IMG 1677IMG 1718

IMG 1719

IMG 1721

IMG 1728

IMG 1731

IMG 1732

IMG 1736

IMG 1769

image00035 600x400 1

image00038 600x400 1

image00039 600x400 1

image00031 600x400 1

image00027 600x400 1

image00025 1 600x400 1

image00024 1 600x400 1

image00022 2 600x400 1

image00036 600x400 1

image00032 600x400 1

image00021 2 600x400 1

image00012 4 600x400 1

image00037 600x400 1

C54I8580 2020 10 16 181723 1 600x400 1

 

 

 

Ο Σεβ.Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον Ι.Ν. Αγ, Νικολάου Βασιλικής Καλαμπάκας.

Ο Σεβ.Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος στον Ι.Ν. Αγ, Νικολάου Βασιλικής Καλαμπάκας.

Στον περικαλλή Ναό του Αγίου Νικολάου Βασιλικής λειτούργησε σήμερα, Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος. 
 
Παίρνοντας αφορμή από την ευγγελική περικοπή της ημέρας, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης ανέλυσε στο ποίμνιο την ευθύνη που έχει ο καθένας από εμάς ξεχωριστά, ώστε να γίνει γη αγαθή και καλή, η οποία θα δεχθεί τον λόγο του Θεού και θα καρποφορήσει τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος. Ο Θεός, με την ελευθερία που έχει χαρίσει στους ανθρώπους, σημείωσε, αφήνει στο πλάσμα του την επιλογή, είτε να δεχθεί το ευαγγελικό μήνυμα είτε να το απορρίψει. 
 
Προ της απολύσεως, ο κ. Θεόκλητος χειροθέτησε εις Αναγνώστην τον μαθητή της Β' τάξης Λυκείου Ιωάννη Μαργέλο, ο οποίος διακονεί στο αναλόγιο του Ιερού Ναού υπό την πνευματική καθοδήγηση του εφημερίου της ενορίας και Γενικού Αρχιερατικού της Μητροπόλεως μας, Πρωτοπρεσβυτέρου Σωτηρίου Χαρίση. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας συνεχάρη τον νέο Αναγνώστη, ο οποίος παρά τον νεαρόν της ηλικίας του, έχει εκκλησιαστικό ήθος και ωριμότητα.
 
Τέλος, τόνισε την ανάγκη, η οποία στις ημέρες μας είναι πιο επιτακτική από ποτέ, νέοι άνθρωποι να μαθαίνουν την ψαλτική τεχνη, και να γίνονται με αυτό τον τρόπο σπορείς του λόγου του Θεού.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

b1

b2

b3

b5

b6

b7

b8

b9

 
Άρθρο του Καθηγητού Γεωργίου Π. Πατρώνου, Ομοτ. Καθηγητού Παν/μίου.  Κριτήριο πίστεως και έργων η αγάπη

Άρθρο του Καθηγητού Γεωργίου Π. Πατρώνου, Ομοτ. Καθηγητού Παν/μίου. Κριτήριο πίστεως και έργων η αγάπη

Η ευαγγελική περικοπή, που ακούσαμε σήμερα, προέρχεται από την επί του Όρους Ομιλία του Κυρίου.

Στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, όπου στην Ομιλία αυτή συγκεντρώνεται σχεδόν όλο το διδακτικό υλικό του κηρύγματος του Ιησού κατά τη διάρκεια της δημόσιας δράσης του, προβάλλεται το συνολικό πλαίσιο διαμόρφωσης της χριστιανικής ζωής.

Εδώ στο Ευαγγέλιο του Λουκά, όπου προβάλλονται τα γεγονότα στην ιστορική τους εξέλιξη, όπως δηλαδή ακριβώς πραγματοποιήθηκαν, έχουμε μιαν άλλη ενδιαφέρουσα παράδοση. Ο Λουκάς επιμερίζει την Ομιλία αυτή και κάθε φορά επικεντρώνει την προσοχή των πιστών σ’ ένα κεντρικό σημείο.

Σήμερα κέντρο αναφοράς είναι η βίωση της αγάπης. Στην αγάπη καταξιώνεται και η πίστη και η ουσία της χριστιανικής ηθικής.

Κριτήριο αληθινότητας είναι η αγάπη.
Στους προηγούμενους στίχους του ευαγγελικού Αναγνώσματος η έμφαση ήταν στην αγάπη, ιδιαίτερο προς τους ξένους, τους αλλόφυλους και αλλόθρησκους, προς αυτούς που χαρακτηρίζουμε συνήθως ως εχθρούς μας.

Είναι ενδιαφέροντα τα συνθήματα: «αγαπάτε τους εχθρούς υμών», «καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς», «ευλο¬γείτε τους καταρωμένονς υμίν», «προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς» και «τω τύπτοντί σε επί την σιαγόνα πάρεχε και την άλλην».

Ακόμη, εάν κάποιος θελήσει να σου πάρει το ιμάτιο, δώσε του και τον χιτώνα! Μην αρνηθείς να δώσεις κάτι σ’ αυτόν που έρχεται κοντά σου ως επαίτης και αυτήν την προσφορά μην την εκμεταλλευθείς μετά.

Αυτό είναι ένα θαυμάσιο πλαίσιο λειτουργίας της χριστιανικής ζωής. Μια διαρκής έκφραση της αγάπης, χωρίς όρια και περιορισμούς. Μια νέα συμπεριφορά και ένα νέο ήθος ζωής, που έρχεται ως ώριμος καρπός της χριστιανικής πίστεως.

Η στάση ζωής εδώ διαμορφώνεται έξω από ηθικές επιταγές και κοινωνικές συμβατικότητες. Ούτε πρόκειται για μια ρομαντική θεώρηση της ζωής και των κοινωνικών σχέσεων.

Έχουμε, αντίθετα, μια υπέρβαση των προσωπικών δικαιωμάτων, θυσία του ατομικού συμφέροντος και ενσυνείδητη αγνόηση της επιθετικότητας και κακότητας των άλλων. Διαμορφώνουμε μια τάση «μετά λόγου» και ενσυνείδητη. Ασφαλώς και δεν είμαστε αφελείς, βιώνοντας την αγάπη.

Αυτό το πλαίσιο συμπεριφοράς, παίρνει στη σημερινή ευαγγελική περικοπή μια πιό συγκεκριμένη μορφή, βάσει του «χρυσού κανόνα» της χριστιανικής ηθικής δεοντολογίας. Τονίζεται με έμφαση και προτάσσεται κάθε άλλης αρχής το ανεπανάληπτο της χριστιανικής συμπεριφοράς: «καθώς θέλετε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, ποιείται αυτοίς ομοίως».

Ασφαλώς εδώ δεν έχουμε κάποιον θεωρητικό κανόνα, ή ηθικιστικό αξίωμα, μιας γενικής ηθικής αντίληψης.

Πρόκειται για στάση ζωής και ήθος πνευματικής εμπειρίας. Γι’ αυτό και προτάσσεται της όλης περικοπής. Πώς, όμως, αναλύεται αυτό το αξίωμα του «χρυσού κανόνα» στην καθημερινή ζωή;

Σχέση ηθικής καθαρότητας και αγάπης
Θα περιμέναμε, εύλογα, η Εκκλησία να επιλέξει ως αποστολικό Ανάγνωσμα για σήμερα τον «ύμνο της αγάπης» από την Α’ προς Κορινθίους επιστολή του αποστόλου Παύλου.

Εκείνο το περίφημο κείμενο, που όμοιο δεν υπάρχει στην παγκόσμια φιλολογία και που όχι μόνο εκθειάζει υπέρμετρα την αγάπη αλλά και της δίνει απόλυτο κύρος και αξία έναντι κάθε άλλης αξίας και αρετής. Θα ήταν, όμως, η επιλογή αυτή ένα είδος ταυτολογίας.

Γι’ αυτό και επιλέγεται ένα κείμενο από την Β΄ προς Κορινθίους που αναφέρεται στην ηθική καθαρότητα του ανθρώπου. Φαίνεται πως υπάρχει άμεση και λειτουργική σχέση μεταξύ αγνότητας και αγάπης.

Όποιος δεν είναι αγνός και καθαρός δεν μπορεί να αγαπήσει αληθινά. Η αγάπη αναπτύσσεται και ανθοφορεί σε αγνούς και καθάριους λειμώνες. Ο σαρκικός βούρκος πνίγει και νεκρώνει την αγάπη.

Ακούσαμε στο αποστολικό Ανάγνωσμα, ότι ο άνθρωπος και το ανθρώπινο σώμα είναι «ναός Θεού». Και ότι για να έχουμε «αγιωσύνην εν φόβω Θεού» ανάγκη είναι όπως «καθαρίσωμεν εαυτούς από παντός μολυσμού σαρ¬κός και πνεύματος».

Δεν υπάρχει «μολυσμός» μόνο στη σάρκα, υπάρχει και στο πνεύμα. Η διαφθορά και η αμαρτία είναι καθολική, στο σώμα, στο μυαλό και στην ψυχή του ανθρώπου. Δεν μπορεί κάποιος να πει «είμαι βρώμικος στο σώμα, μα καθαρός στην ψυχή», ή «έχω σαρκικές αδυναμίες αλλά αγαπώ τους ανθρώπους». Αυτό θα δήλωνε μάλλον διαστροφή.

Στο κείμενο της επιστολής του αποστόλου Παύλου, πριν από την ευαγγελική περικοπή, γίνεται αναφορά στους ανθρώπους χωρίς Θεό και χωρίς Χριστό.

Ομιλεί για τους ανθρώπους και τον κόσμο των ειδώλων, για τους ανθρώπους που λατρεύουν τον Βελίαρ, δηλαδή εκείνους που έχουν ως λατρεία τη σάρκα, το σώμα και τις σαρκικές επιθυμίες. Σ’ αυτό τον κόσμο δεν υπάρχει ουσιαστική αγάπη.

Οι άνθρωποι της σάρκας ζουν εκεί με υποκατάστατα της αγάπης. Είδωλα για μας σήμερα είναι οι άνθρωποι της εξουσίας, του χρήματος, της βρώμικης και σαρκικής ηδονής.

Η κάθαρση «από παντός μολυσμού σαρκός», αλλά και η καθαρότητα και αγνότητα του πνεύματος και της ψυχής μας, είναι βασική προϋπόθεση της κοινωνίας με τον Θεό. Η «αγιωσύνη», που τονίζει το αποστολικό Ανάγνωσμα, είναι μια σύνθετη έννοια, που αγκαλιάζει το σώμα και την ψυχή μας.

Στον κόσμο των ειδώλων, παλαιών και σύγχρονων, δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί η καθαρότητα, η αγιότητα και η βίωση της αγάπης. Αυτά είναι εμπειρίες ζωής μέσα στον χώρο της Εκκλησίας, στον κόσμο του λαού του Θεού.

Γι’ αυτό το ιερό κείμενο αναφέρει με έμφαση την αναγκαιότητα της καθαρότητας και της αγιότητας και τη βίωση της αγάπης μεταξύ των μελών της Εκκλησίας, ώστε ο Θεός να αναπαύεται στην κοινωνία μαζί τους· «ενοικήσω εν αυτοίς και εμπεριπατήσω, και έσομαι αυτών Θεός και αυτοί έσονταί μοι λαός».

Είμαστε «ναός» ενός «ζώντος Θεού». Και όπως καλλωπίζουμε έναν ναό και τον περιποιούμαστε με απέραντο σεβασμό, έτσι αξίζει να «καθαρίσωμεν εαυτούς από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος», διότι είμαστε κι εμείς κατοικητήριον του Θεού.

Σ’ αυτό τον άγιο χώρο βιώνεται η αγάπη και κοινωνούμε με την αγάπη, αφού «ο Θεός αγάπη εστίν».

Η συμπερασματική κατάληξη των δύο ιερών Αναγνωσμάτων είναι τελικά η βίωση της αγάπης. Όχι ασφαλώς μιας αγάπης απογυμνωμένης από κάθε αρετή, μιας ορμέμφυτης και βιολογικής αγάπης, αλλά συνειδητής και χαρισματικής, που ξεπερνάει και τα όρια του εαυτού μας και του κόσμου μας.

Μια αγάπη ανιδιοτελής, με διάθεση προσφοράς και θυσίας, που ακολουθεί τα ίχνη του Χριστού. Αυτή η αγάπη είναι χάρις και δωρεά του άγιου Πνεύματος και είναι έκφραση αγιοπνευματικής ζωής και βιοτής.

Καθώς δε ο ευαγγελιστής Λουκάς θεωρεί τον κάθε πιστό να είναι και μαθητής του Ιησού Χριστού, διευρύνοντας την έννοια της μαθητείας πέρα από τους Δώδεκα, η χαρισματικότητα και η λειτουργία της αποστολικότητας αγγίζει τελικά όλους μας.

Όλοι μας καλούμαστε να διακονούμε την Εκκλησία που σημαίνει να διακονούμε αυτή την ίδια την αγάπη.

Η ενότητα θεολογίας και πνευματικό¬τητας, αγιότητας και ζωής, που θέσαμε στην αρχή ως ζητούμενο από την ανάγνωση των ιερών κειμένων της ημέρας είναι δυνατό τελικά να πραγματοποιηθεί στη βίωση της αγάπης.

Η αγάπη και κατ’ επέκταση η διακονία, δεν είναι μια απλή αρετή. Είναι η αρετή των αρετών, η «μείζονα των αρετών», κατά την έκφραση του αποστόλου Παύλου. Σ’ αυτή την αρετή και την εμπειρία καταξιώνεται η θρησκεία και η Εκκλησία, δηλαδή η αποκάλυψη, η προφητεία και η αποστολικότητα.

Ο ίδιος ο Κύριος, απαντώντας στην ερώτηση των Φαρισαίων περί της σπουδαιότερης εντολής και αρετής, απάντησε: «Αγαπήσεις κύριον τον Θεόν σου εν όλη τη καρδία σου και εν όλη τη ψυχή σου… και αγαπήσεις τον πλησίον σον ως σεαυτόν.

Εν ταύταις ταις δυσίν εντολαίς όλος ο νόμος κρέμαται και οι προφήται».

Η οδός της αγάπης είναι η οδός της ορθής θρησκευτικότητας. Η εμπειρία της αγάπης είναι η βίωση της Αγιότητας. Όλα τα άλλα είναι παρεπόμενα. Στην αγάπη καταξιώνεται η διακονία της Εκκλησίας. Εκτός της αγάπης δεν υπάρχει αποστολική συνέχεια.

Υπάρχουμε στη ζωή γιατί λειτουργεί η αγάπη. Υπάρχουμε στην πίστη γιατί η Εκκλησία διακονεί την αγάπη και τον κόσμο.

(Γεωργίου Π. Πατρώνου, Ομοτ. Καθηγητού Παν/μίου, «Κήρυγμα και Θεολογία», εκδ. Αποστ. Διακονία, σ.182-184, 186-189)

Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ.Θεόκλητος στην Ιερά Μονή Αγ.Νικολάου Σιαμάδων .

Ο Σεβ. Μητροπολίτης κ.Θεόκλητος στην Ιερά Μονή Αγ.Νικολάου Σιαμάδων .

Στην Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Σιαμάδων  τέλεσε την θεία Λειτουργία την Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2020 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος. 
 
Μέσα σε ένα καταπράσινο τοπίο και με τα χρώματα του Φθινοπώρου να δεσπόζουν, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης λειτούργησε για πρώτη φορά στην προσφάτως ανακηρυχθείσα κυρίαρχη Μόνη των Σιαμάδων, με συλλειτουργό τον Καθηγούμενο αυτής, Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Μακάριο Ιακωβάκη.
Στον ιερό αναλόγιο διακόνησαν οι καλλικέλαδοι ψάλτες της Μονής, πλαισιωμένοι από τον Πρωτοψάλτη της Ιεράς Μητροπόλεώς μας κ. Κωνσταντίνο Οικονόμου.
 
Προ της απολύσεως και αφορμώμενος από το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, ο Ποιμενάρχης μας κ. Θεόκλητος τόνισε την αξία της αγάπης η οποία χαρίζεται από τον Θεό στον άνθρωπο. Η αγάπη όμως, σημείωσε, δεν είναι κάτι εύκολο ή απλά μία θεωρία που καταλήγει στην αγαπολογία. Για να την αποκτήσει κάποιος, πρέπει να θυσιάσει το εγώ του, να ταπεινωθεί ώστε να δει ακόμα και τον εχθρό του με άλλη διάθεση από αυτή που προστάζει η λογική του κόσμου. Στόχος όλων μας πρέπει να είναι να γίνουμε οικτίρμονες, αφού μόνο έτσι θα δούμε το πρόσωπο του Θεού. 
 
Τέλος, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Θεόκλητος εξήρε το ανοικοδομητικό έργο που έχει επετελέσει ο πατήρ Μακάριος στην Μονή και τον παρότρυνε να συνεχίσει με τον ίδιο ζήλο.
1
 
2
 
34
5
6789b0b1b1 2b2b2 2b3b4
b5
 
 
Αγιασμός Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Σταγών και Μετεώρων.

Αγιασμός Σχολής Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Σταγών και Μετεώρων.

Την Παρασκευή 2 Οκτωβρίου  το απόγευμα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ.Θεόκλητος, τέλεσε τον Αγιασμό επί τη ενάρξει της νέας χρονικής περιόδου στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ι. Μητροπόλεώς μας , παρουσία του Διευθυντού αυτής κ.Δημητρίου Μανούση, των καθηγητών και των μαθητών της .

Ο Ποιμενάρχης μας κ. Θεόκλητος στο λόγο του, αναφέρθηκε αρχικά στην επιτακτική ανάγκη διατήρησης της εκκλησιαστικής μουσικής, γεγονός που αποτελεί ευθύνη της σχολής μιας και η βυζαντινή μουσική έχει τις ρίζες της στην ελληνική.

Ακολούθως, τόνισε την αξία της εκκλησιαστικής μουσικής, καθώς εκείνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πίστης μας. Ένα ακόμη σημείο στο οποίο στάθηκε είναι ο ρόλος του ιεροψάλτη στην ορθόδοξη λατρεία, ο οποίος οφείλει ως εκπρόσωπος του λαού ενώπιον του Θεού να είναι σοβαρός, ώστε να εμπνέει την προσευχή των πιστών.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

b0

b1

b2

b3

b4

Καθημερινές ιερές Παρακλήσεις της Παναγίας , αναβάλλονται η έναρξη των Κατηχητικών σχολείων και οι συναντήσεις των Κύκλων Αγίας Γραφής.

Καθημερινές ιερές Παρακλήσεις της Παναγίας , αναβάλλονται η έναρξη των Κατηχητικών σχολείων και οι συναντήσεις των Κύκλων Αγίας Γραφής.

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Ιερά Μητρόπολις Σταγών και Μετεώρων, αγωνιούσα για την έξαρση των κρουσμάτων του ιού COVID-19 στην περιοχή μας, και δεδομένης της σοβαροτάτης καταστάσεως, στην οποία έχει περιέλθει η περιφέρειά μας και προς αποφυγήν περαιτέρω δυσμενών εξελίξεων, ανακοινώνει προς το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα ότι, αναβάλλονται μέχρι νεωτέρας ανακοινώσεως, η έναρξη  των Κατηχητικών Σχολείων καθώς και οι συναντήσεις των Κύκλων της Αγίας Γραφής.

Καθημερινώς δε, εκ περιτροπής, στους Ιερούς Ναούς της πόλεώς μας και πέριξ αυτής, θα τελείται κατά την συνήθη ώρα του Εσπερινού, η ιερά Παράκλησις προς την Υπεραγία Θεοτόκο, υπέρ υγείας όλων ημών και υπέρ καταπαύσεως του μολύσματικού ιού, κατά το ακόλουθο πρόγραμμα.:

  • ΚΥΡΙΑΚΗ: Ι. Μητροπολιτικός Ν. Αγίου Βησσαρίωνος,
  • ΔΕΥΤΕΡΑ: Ι. Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου ( Παναγία),
  • ΤΡΙΤΗ: Ι. Ν. Οσίων Μετεωριτών Πατέρων,
  • ΤΕΤΑΡΤΗ: Ι. Ν. Αγ. Κων/νου και Ελένης,
  • ΠΕΜΠΤΗ: Ι. Ν. Απ. Πέτρου και Παύλου Καστρακίου,
  • ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ:  Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου Διάβας

 

Επικοινωνήστε μαζί μας στο 24320 22752
 
 
Στείλτε μας email στο imstagon@otenet.gr